🇦🇿 🇦🇿 🇦🇿 🇦🇿 🇦🇿 🇦🇿 🇦🇿 🇦🇿 🇦🇿 🇦🇿 🇦🇿 🇦🇿 🇦🇿 🇦🇿
"Türkdilli Dövlətlərin İqtisadçıları" İctimai Birliyinin sədri, AMEA İqtisadiyyat İnstitutunun elmi katibi, i.f.d., dos. Rəsmiyyə Abdullayevanın "Azərbaycan" qəzetinin №266 (8289) 30 noyabr 2019-cu il saylı nüsxəsində
dərc olunan məqaləsini sizə təqdim edirik.
🇦🇿 🇦🇿 🇦🇿 🇦🇿 🇦🇿 🇦🇿 🇦🇿 🇦🇿 🇦🇿 🇦🇿 🇦🇿 🇦🇿 🇦🇿 🇦🇿
Belə ki, 8 inkişaf məqsədindən 3-ü, 18 hədəfdən
6-sı səhiyyə sisteminin inkişafı ilə bağlıdır. Bu Məqsədlərdə əks olunan 48
indikatordan 18-i səhiyyə xarakterlidir.
“BMT 2030:
Dayanıqlı İnkişaf Məqsədləri”ndə
də səhiyyəyə xüsusi yer verilmişdir. Belə ki, “sağlam
həyat tərzini təmin etmək və bütün yaş kateqoriyaları üçün rifahı
təbliğ etmək”; “Hər kəs üçün su və sanitariyanın davamlı idarəetməsini və
mövcudluğunu təmin etmək” kimi məqsədlər səhiyyə xarakterlidir.
Minilliyin İnkişaf Məqsədləri çərçivəsində
ölkəmizin səhiyyə sisteminin qarşısında bir sıra - uşaq ölümü hallarının
azaldılması, anaların sağlamlığının qorunması, İİÇV/QİÇS, malyariya və digər xəstəliklərə
qarşı mübarizənin genişləndirilməsi kimi məqsədlər qoyulmuşdur. Bu kimi məqsədlərin
həyata keçirilməsi, əhalinin sağlamlıqü səviyyəsinin yüksəldilməsindən ötrü
dövlət davamlı islahatlar həyata keçirir. Əhalinin sağlamlığının qorunması, səhiyyə
sisteminin səmərəliliyi dövlətin sosial-iqtisadi siyasətinin prioritet istiqamətlərindəndir.
Son illərdə istər paytaxtda, istərsə də bölgələrdəki səhiyyə müəssisələri əsaslı
təmir olunmuş, yüzlərlə tibb ocağı tikilmişdir. “Regionların sosial-iqtisadi
inkişafı” Dövlət Proqramlarına uyğun olaraq Lənkəran, Gəncə, Şirvan, Qazax,
Zaqatala, Cəlilabad, Bərdə, Qəbələ, Şamaxı, Quba rayonlarında Müalicə-Diaqnostika
Mərkəzləri tikilib əhalinin istifadəsinə verilmişdir.
Səhiyyənin
maliyyələşməsi
Əhalinin sağlamlığının qorunması əsasən səhiyyənin
maliyyələşməsindən, xüsusilə də dövlət maliyyələşməsindən birbaşa asılıdır. Ümumdünya
Səhiyyə Təşkilatının (ÜST) baş direktoru Tedros Adhanom Gebreyesus qeyd
etmişdir ki, səhiyyəyə ayrılan vəsaitlər əlavə xərc deyil, əksinə yoxsulluğun
azldılmasına qoyulan investisiya, iş yerlərinin yaradılması, məhsuldarlığın
yüksəldilməsi, hərtərəfli iqtisadi artım və daha sağlam, təhlükəsiz və ədalətli
cəmiyyət deməkdir.
Azərbaycanda səhiyyənin maliyyələşməsinə nəzər salsaq
görərik ki, dövlət büdcəsindən səhiyyəyə ayrılan vəsaitlər ildən-ilə artırılmışdır.
Belə ki, dövlət büdcəsinin xərcləri 2000-ci illə müqayisədə 2018-ci ildə 29 dəfədən
çox, dövlət büdcəsindən səhiyyəyə ayrılan vəsaitlər isə müvafiq dövrdə 17 dəfədən
çox artırılmışdır.
Səhiyyənin maliyyələşdirilməsində diqqət
yetirilməli məsələlərdən biri də dövlət büdcəsindən İlkin Səhiyyə Xidmətlərinə (İSX) ayrılan vəsaitlərlə
bağlıdır. İSX-in səmərəli təşkili xəstəlikləri vaxtında aşkara çıxartmaqla onun
müalicəsini asanlaşdırır və çəkilən xərcləri də azaldır. Odur ki, səmərəli səhiyyə
siyasəti tətbiq edən ölkələr İSX-yə daha çox vəsait ayırırlar. “1978-ci ildə
Almaata Bəyannaməsinin qəbulundan sonra 1984-cü ildə ÜST-nin Avropa bürosu
ilkin tibbi yardımın gücləndirilməsi məqsədi ilə əlavə olaraq 38 vəzifə müəyyənləşdirmişdir.
Bu vəzifələr səhiyyə sisteminin inkişafı və sağlamlıq baxımından İSX-nin keyfiyyətinin
yüksəldilməsinə yönəldilmişdir.
Ölkəmizdə İSX-yə dövlət büdcəsindən ayrılan vəsaitlər
ildən-ilə artsa da, lakin xüsusi çəkisi son illərdə azalmışdır. Belə ki, bu göstərici 2006-cı ildə 18%
olduğu halda, 2018-ci ildə isə azalaraq 14,8% təşkil etmişdir.
İcbari tibbi sığortanın tətbiqi
Mövcud problemləri həll etməkdən və dövlət səhiyyə vəsaitlərinin
səmərəli istifadəsindən ötrü ölkəmizdə 2020-ci ildən icbari tibbi sığorta
sistemi formalaşdırılacaqdır. Ümumiyyətlə, inkişaf etmiş ölkələrdə səhiyyə
sisteminin maliyyələşməsində daha çox icbari tibbi sığorta üsulundan istifadə
edilir. İcbari tibbi sığorta əhalinin sosial müdafiəsinin
gücləndirilməsi nöqteyi-nəzərindən mühüm əhəmiyyət kəsb edir. İcbari tibbi
sığorta - əhalinin tibbi yardım almaq hüququnu təmin edən sistemdir. Bu sistem,
sığorta hadisəsi zamanı sığortaolunanların xidmətlər zərfi çərçivəsində tibbi
yardım almasını təmin edir. İcbari tibbi sığortanın bir sıra üstünlükləri var.
Belə ki, sözügedən sistem, dünyada səhiyyənin maliyyələşməsinin ən mütərəqqi
üsullarından hesab olunur. İcbari tibbi sığorta səhiyyə sistemində şəffaflığı,
tibbi xidmətlərin keyfiyyətini artırır, tibb personalın əməkhaqlarını yüksəldir,
əhalinin sağlamlığı daha etibarlı şəkildə qorunur və tibbi xidmətlərə xərclədiyi
vəsaitlərin payını azaldır.
Məlumat
üçün bildirək ki, bir sıra inkişaf etmiş və inkişaf etməkdə olan ölkələrdə əhalinin
böyük əksəriyyəti icbari tibbi sığorta ilə təmin edilmişdir. Məsələn, Kanada,
Böyük Britaniya, Yaponiya, İtaliya, Finlandiya, İsveçrə kimi ölkələrdə icbari tibbi
sığorta ilə təmin olunma səviyyəsi 100%-dir. İcbari ibbi sığorta ilə əhatə səviyyəsi
postsosialist ölkələrindən - Çexiya Respublikasında 100%, Estoniyada 93,9%,
Litvada 92%-dir. Onu da qeyd edək ki, qonşu respublikalarda da (Rusiya,
Gürcüstan və s.) icbari tibbi sığorta fəaliyyət göstərir.
Ölkəmizdə icbari tibbi sığortanın formalşadırılması
məqsədilə bir sıra işlər görülmüşdür. Hazırda Azərbaycanın
3 pilot rayonunda (Mingəçevir şəhəri, Yevlax və Ağdaş) icbari tibbi sığorta fəaliyyət
göstərir və ilkin müsbət nəticələrini verməkdədir. Əhalidən heç bir ödəniş tələb
olunmadan onlara tibbi müayinə və müalicə xidmətləri göstərilir. Hər ailə həkiminə orta
hesabla 2500 nəfər təhkim olunaraq siyahı hazırlanmış və müvafiq elektron
sistemə yüklənmişdir. Təhkim olunmuş əhalinin ailə həkimi seçmək və dəyişmək
hüququ vardır. İcbari tibbi sığortanın həyata keçirilməsi ilə əlaqədar olaraq həkimlərin
həvəsləndirilməsi məqsədilə əmək haqlarına stimullaşdırıcı əlavələr edilmişdir.
Tibbi personalın maaşları artırılmışdır. Ağdaşda
həkimlərin əməkhaqları 2,5-3 dəfə, orta və kiçik tibb işçilərinin əməkhaqları 2
dəfə, inzibati idarəetmə işçilərinin əməkhaqları 2,5-3 dəfə artmışdır.
Bütün
bunlar icbari tibbi sığortaya keçidin nə qədər zəruri olduğunu bir daha sübut
edir. Bunlarla yanaşı, icbari tibbi sığortanın tətbiqi zamanı mühüm məsələlərdən
biri də bütün əhali qrupları üçün onun əlçatan olmasıdır. İcbari tibbi sığorta
sistemi sosial xarakter daşıdığından bütün ölkə əhalisini əhatə etməlidir.
İcbari tibbi sığortaya keçiddə daha az risklərlə
qarşılaşmaq, tibb müəssisələrini və əhalini sözügedən prosesə hazırlamaq üçün,
habelə islahatın əhatə dairəsinin genişliyini, tibb müəssisələrində yeni maliyyələşmə
mexanizminin tətbiqini nəzərə alaraq, Agentlik 2020-ci il ərzində respublikada
icbari tibbi sığortanın tətbiqinin 4 mərhələdə həyata keçirilməsi nəzərdə tutur.
Birinci mərhələdə icbari tibbi sığorta 20 regionda tətbiq olunacaq və bu proses
yanvar-mart aylarını əhatə edəcək. Qeyd olunan regionlara Şəki şəhəri, Quba,
Qusar, Xaçmaz, Şabran, Siyəzən, Xızı, Şamaxı, İsmayıllı, Ağsu, Qobustan, Balakən,
Zaqatala, Qax, Oğuz, Qəbələ, Göyçay, Ucar, Zərdab və Kürdəmir rayonları
daxildir. Qeyd edək ki, hazırda pilot layihənin həyata keçirildiyi inzibati ərazilərdə
(Mingəçevir şəhəri, Yevlax və Ağdaş rayonları) də icbari tibbi sığorta
sisteminin tətbiqi 1 yanvar 2020-ci ildən başlanacaq. İlkin mərhələdə ölkə əhalisinin
23,82 faizinə tibbi xidmət göstəriləcək.
İkinci mərhələdə - aprel-iyun aylarında 17 region – Gəncə
və Naftalan şəhərləri, Göygöl, Goranboy, Daşkəsən, Samux, Şəmkir, Qazax,
Ağstafa, Gədəbəy, Tovuz, Bərdə, Tərtər, Ağdam, Ağcabədi, Füzuli və Beyləqan
sözügedən sistemə qoşulacaq. Belə ki, bu regionlarda yaşayan ölkə əhalisinin 24,60
faizi icbari tibbi sığortadan yararlanacaq.
İyul-sentyabr aylarında, yəni üçüncü mərhələdə 14
regionda - Lənkəran və Şirvan şəhərləri, Masallı, Lerik, Yardımlı,
Astara, Cəlilabad, Salyan, Neftçala, Biləsuvar, İmişli, Saatlı, Hacıqabul və
Sabirabadda icbari tibbi sığorta tətbiq olunacaq. Sözügedən regionlarda ölkə əhalisinin
19,53 faizinə sistem çərçivəsində tibbi xidmət göstəriləcəkdir.
Dördüncü mərhələdə - oktyabr-dekabr aylarında - Bakı
və Sumqayıt şəhərlərinin, habelə Abşeron rayonunun əhalisi icbari tibbi sığorta
sistemindən istifadə edəcəkdir. Bu isə ölkə əhalisinin 32,05 faizini təşkil
edir.
Mərhələli tətbiq zamanı vətəndaşlara xidmətlər zərfi
çərçivəsində ilkin səhiyyə xidməti, təcili və təxirəsalınmaz tibbi yardım xidməti,
ambulator və stasionar, o cümlədən həyati-vacib dəyəri yüksək olan tibbi xidmətlər
göstəriləcəkdir.
Zərfə təxminən 3000 diaqnoz üzrə tibbi xidmətlər daxildir.
Zərfə təxminən 3000 diaqnoz üzrə tibbi xidmətlər daxildir.
İcbari tibbi sığorta
çərçivəsində vətəndaşlar aşağıdakı xidmətləri əldə edə bilərlər:
·
Təcili
və təxirəsalınmaz tibbi yardım (o cümlədən ambulans xidməti);
·
İlkin
səhiyyə (ailə həkimi) xidməti;
·
Ambulator
şəraitdə müayinə və müalicə;
·
Stasionar
müalicə;
·
Funksional-diaqnostik
müayinələr (USM, KT, MRT və s.);
·
Fizioterapevtik
xidmətlər;
·
Laborator
müayinələr;
·
Hamiləlik
və doğuş xidməti;
·
Təcili
vaksinasiyalar (quduzluq, tetanus, ilan zəhəri əleyhinə və s.);
·
Uşaqların
peyvənd təqvimi əsasında planlı vaksinasiya;
·
Cərrahi
əməliyyatlar (o cümlədən dəyəri yüksək olan həyati vacib açıq və qapalı ürək-damar
əməliyyatları, koxlear implantasiya və s.);
·
Müxtəlif
xəstəliklər üzrə ciddi dispanser müşahidə.
Maarifləndirmə
Lakin
2020-ci ildən bütün ölkə boyu formalaşdırılacaq bu mexanızımn tətbiqi zamanı
bir sıra problemlərin də yaranması labüddür. Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
yanında Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına Dövlət Dəstəyi Şurasının maliyyə vəsaiti
ilə Türkdilli Dövlətlərin İqtisadçıları İctimai Birliyinin reallaşdırdığı “İcbari tibbi sığorta: üstünlükləri və
perspektivləri” layihəsinin icrası zamanı da ölkəmizdə icbari tibbi
sığortaya keçidin mərhələli olmasının
daha səmərəli olacağına bir daha əmin olduq. Düşünürəm ki, yeni sistem nə qədər
mütərəqqi olsa belə, onun tətbiqi zamanı bir sıra problemlər meydana çıxacaqdır.
Bu problemlərin öyrənilməsi və aradan qaldırılması digər iqtisadi rayonlarda və
ya bölgələrdə sistemin səmərəli fəaliyyətinə zəmin yaradacaqdır. Onu da qeyd
edim ki, hazırda icbari tibbi sığorta sisteminin çox uğurla fəaliyyət göstərdiyi
ölkələrdə də bu mexanizmin tətbiqi mərhələlərlə həyata keçirilmişdir.
İcbari tibbi sığortanın mərhələli tətbiqini zəruri
edən amillərdən biri də əhali arasında maarifləndirmə işinin aparılmasıdır. Bu
istiqamətdə İcbari Tibbi Sığorta
üzrə Dövlət Agentliyinin apardığı işlər təqdirə layiqdir. Lakin geniş əhali kütləsi arasında icbari tibbi
sığorta ilə bağlı məlumatlılıq səviyyəsi aşağıdır. Geniş
əhali qruplarının maarifləndirilməsi üçün icbari tibbi sığortadan istifadə mexanimi ilə bağlı sosial çarxların hazırlanması və KİV-lərdə, sosial şəbəkələrdə
yayımlanması, təlimlərin verilməsi zəruridir. Prosesə qeyri-hökumət təşkilatlarının cəlb olunması bu
işin səmərəliliyini artıracaqdır. Bununla bağlı Azərbacan Respublikası Prezidenti yanında
Qeyri-hökumət təşkilatlarına Dövlət Dəstəyi Şurası ilə İcbari Tibbi Sığorta üzrə
Dövlət Agentliyinin birlikdə elan etdiyi qrant müsabiqəsi kimi fəaliyyətlər bu
işə öz töhfələrini verəcəkdir.
CONVERSATION